Produkta sertifikācija, atbildīgā persona kosmētika, Atbilstības deklarācija, CE marķējums, ES atbilstības sertifikāts, kosmētikas produkti Kosmētikas izstrādājumu paziņojumu portāls – CPNP, Regula (EK) Nr. 1223/2009 Kosmētikas produktu drošības ziņojums (CPSR) Eiropas Savienības sertifikācijas reģistrācija, pārtika kontaktmateriāli, pārtikas iepakojums

ASV pārtikas iepakojums.

Svarīgi atzīmēt, ka atšķirībā no ES, kur risku novērtēšana un risku pārvaldība ir skaidri sadalīta starp EFSA un Eiropas Komisiju, ASV Pārtikas un zāļu pārvalde (FDA), kas atbild par pārtikas produktu drošības kontroli, veic gan risku novērtēšanu, gan risku pārvaldību. Turklāt materiālu, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem, regulējums ir balstīts uz ietekmi, nevis migrāciju, kā tas ir ES.

 

FDA nodrošina 1958. gada Pārtikas, zāļu un kosmētikas likuma, kas ir galvenais tiesību akts par materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem, kā arī citu attiecīgo tiesību aktu ievērošanu. Pārsvarā materiāli, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem (FCM), tiek regulēti ar Federālo noteikumu kodeksu (CFR) 21. sadaļā par pārtikas produktiem un zālēm, 176.–186. daļā (21 CFR, 174.–186. daļa), kā arī uz tiem attiecas konkrēti noteikumi atkarībā no to lietošanas. Pārtikas produktiem saskarošos materiālu atļauja ir nepieciešama tiem, kas tiek uzskatīti par piedevām, ko sauc arī par netiešām piedevām, t. i., tām, par kurām var pamatoti sagaidīt, ka tās nonāks pārtikas produktā. Uzņēmumi nosaka, vai var pamatoti sagaidīt vielas migrāciju. Pārtikas piedevas regulē Direktīva par pārtikas piedevām. Viela var tikt atļauta kā pārtikas piedeva, ja tā atbilst piemērojamajiem noteikumiem par pārtikas piedevām (21 CFR, daļa 170.3). Ja tas tā nav, to var tieši apstiprināt FDA, izmantojot netiešu pieteikumu par pārtikas piedevām (21 CFR 174-178). Abos šajos procesos FDA ir jāinformē sabiedrība Federālajā reģistrā un jāatļauj komentāri. Tomēr šis process praktiski vairs netiek izmantots, jo tas ir ļoti darbietilpīgs. Šobrīd vislabāk pazīstamais process ir pārtikas produktu kontakta paziņošanas programma (FCN), kas tika ieviesta 2002. gadā. FCN programmā paziņotāja (piemēram, uzņēmuma) iesniegumu izskata FDA komiteja. FDA ir pienākums 120 dienu laikā iebilst pret vielas paredzamo drošību vai arī izsniegt vēstuli par iebildumu neesamību, pēc kā uzņēmums var sākt vielas tirdzniecību. Ja FDA nesniedz atbildi savlaicīgi, paziņotājs uzņēmums var sākt produkta tirdzniecību pēc 120 dienu termiņa beigām. Šīs programmas īpatnība ir tā, ka ražotājs var atsaukt paziņojumu, ja FDA, visticamāk, būs iebildumi. Turklāt publiska izskatīšana netiek veikta līdz paziņojuma publicēšanai, parasti C.F.R. Visbeidzot, citi ražotāji nevar paļauties uz vēstuli „nav iebildumu”, tā ir spēkā tikai paziņotājai uzņēmumam.

 

Alternatīvi, viela, ko izmanto FCM, var tikt atļauta dažādu iemeslu dēļ.

 

Viens no šādiem izņēmumiem ir gadījums, ja viela tika izmantota pirms 1958. gada. Šādas vielas ir iekļautas regulējumā, un to statuss nevar tikt atsaukts FDA.

 

Cits variants — ja viela ir „vispārēji atzīta par drošu” (GRAS). GRAS vielas var apstiprināt FDA. Sākotnēji FDA uzskaitīja GRAS vielas C.F.R., kas ir tieši atļautas pārtikas produktos (21 CFR 182). Pēc 1973. gada FDA apstiprināja GRAS vielas, atbildot uz apstiprinājuma lūgumu, kas bija līdzīgs lūgumam par tiešajām un netiešajām pārtikas piedevām (21 CFR §184). Neviens no šiem procesiem šodien netiek izmantots. Tagad tiek izmantota GRAS paziņojumu programma, kas ļauj ražotājiem iesniegt paziņojumu, kas tiek apstiprināts ar vēstuli „nav iebildumu”. Konkurenti var paļauties uz šādu apstiprinājumu, bet FDA nav termiņu, un turklāt tās lēmums ir balstīts uz kopsavilkumu, nevis uz sākotnējiem ķīmiskajiem vai bioloģiskajiem datiem.

 Alternatīvi GRAS viela var tikt atbrīvota ne tikai no atļaujas, bet arī no paziņošanas. Tas notiek gadījumā, ja viela bija parasta pārtikas sastāvdaļa, kas tika izmantota līdz 1958. gadam. Turklāt saskaņā ar regulējuma sliekšņa noteikumu (TOR) arī nekancerogēnas vielas, kuru koncentrācija pārtikā ir mazāka par 0,5 daļām uz miljardu, ir atbrīvotas no atļaujas saņemšanas procesa. Saskaņā ar šo noteikumu var izslēgt arī vielu, kas iepriekš tika regulēta kā tieša pārtikas piedeva un kuras izmantošana materiālos, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem, neradīs ietekmi, kas pārsniedz 1 % no vidējā dienas devas (ADI). Visbeidzot, viela var kļūt par GRAS vielu, ja publicēts pētījums pierāda, ka tā nav kaitīga veselībai paredzētajos lietošanas apstākļos. Šādu pieeju sauc par GRAS, ko nosaka ražotājs pats. Neatkarīgi no tā, vai pētījums ir publicēts neatkarīgi vai pēc uzņēmuma pasūtījuma, uzņēmumam nav jāpaziņo FDA par tā izmantošanu. Tas pats attiecas uz vielām, kas tika izmantotas līdz 1958. gadam, un vielām, uz kurām attiecas regulēšanas sliekšņa noteikums.

 

GRAS pieeja nesen tika kritizēta, jo FDA tādējādi nav informācijas par vielas lietošanu vai tās efektīvo lietošanas daudzumu. Turklāt ražotājiem nav pienākuma laika gaitā pārskatīt savus riska novērtējumus.

 

Attiecībā uz tipogrāfijas krāsām krāsvielas, kas atļautas izmantošanai pārtikas produktos, ir atļautas izmantošanai arī uz iepakojuma materiāliem. Turklāt dažas tipogrāfijas krāsas, piemēram, augstas tīrības pakāpes krāsas, kas paredzētas izmantošanai polimēros (21 CFR §178.3297), var būt atļautas arī atsevišķos īpašos noteikumos. Arī vaski, ko izmanto materiālos, kuri nonāk saskarē ar pārtikas produktiem, regulē Federālo noteikumu krājums, 21. nodaļa par pārtikas produktiem un zālēm, 174.–180. daļa. Tādējādi parafīni (sintētiskie) ir atļauti kā līmes un pārklājumi §175.250 (21 CFR §175.250) ar noteiktām specifikācijām. Naftas vaski, sintētiskie naftas vaski un armatūras vaski ir atļauti materiālos, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem, kā palīgvielas, ražošanas palīgvielas un dezinfekcijas līdzekļi, ja tie atbilst noteiktām specifikācijām (21 CFR §175. 3710/3720/3850).

 

Šis materiāls ir tikai informatīvs. Iepakojums

 

Svarīgi atzīmēt, ka atšķirībā no ES, kur riska novērtēšana un riska pārvaldīb