European Commission Evaluation Survey Regulation 1223/2009

Kosmētikas produktu regula Nr. 1223/2009 (CPR) attiecas uz visiem kosmētikas produktiem, kas ir pieejami ES tirgū. CPR galvenais mērķis ir izveidot vienotu tiesisko regulējumu visā ES teritorijā, lai
(a) aizsargātu patērētāju veselību, nodrošinot, ka visi kosmētikas līdzekļi atbilst stingrām drošības prasībām, pirms tie tiek laisti tirgū,
(b) nodrošinātu kosmētikas produktu iekšējā tirgus darbību.
CPR ietekmē ražotājus, importētājus, izplatītājus un patērētājus, garantējot, ka visi kosmētikas produkti ES ir droši lietošanai un ka to pārdošanas noteikumi ir vienādi visās valstīs. Konkrēti, ES tiek iecelta atbildīgā persona, kas uzrauga produktu atbilstību, nodrošinot produktu drošumu un atbilstību normatīvajām prasībām pirms pārdošanas. Turklāt produktiem jābūt skaidri marķētiem, norādot to sastāvdaļas, lietošanas instrukcijas un visus nepieciešamos piesardzības pasākumus. Pēc produktu laišanas tirgū dalībvalstis (t. i., tirgus uzraudzības iestādes) kontrolē produktus, lai pārliecinātos, ka tie joprojām atbilst prasītajiem standartiem.
Muitas iestādes arī piedalās CPR ievērošanas nodrošināšanā pie ES ārējām robežām.
Šis CPR pirmais novērtējums tiek veikts 10 gadus pēc tam, kad regula ir kļuvusi pilnībā piemērojama. Paredzams, ka tā sniegs pierādījumus par to, kā regula ir piemērota, vai tā ir sasniegusi mērķus un vai tā joprojām ir piemērota mērķim, tostarp zaļajai un digitālajai pārejai un ES uzņēmumu ārējai un iekšējai konkurētspējai, ņemot vērā pašreizējos notikumus (piemēram, tiešsaistes tirdzniecība un vairumtirdzniecība3, digitālā marķēšana, produkti, ko izmanto profesionālos apstākļos, arvien sarežģītāka un sadrumstalotāka ģeopolitiskā un ekonomiskā vide utt.).
Novērtējumā tiks izpētīta, cita starpā, pašreizējā regulas darbības joma, izmantotie definīcijas, kopējā riska pieejas piemērošana sastāvdaļām, kas var radīt potenciāli augstāku risku cilvēka veselībai, un marķēšanas noteikumi, kā arī galvenās tendences starptautiskajā tirdzniecībā un ES rūpniecības ārējā konkurētspējā.
Tajā tiks izvērtēts arī, vai CPR ir piemērots, lai atbalstītu un nodrošinātu starptautisko konverģenci ar citām jurisdikcijām. Tajā tiks izpētītas jomas, kurās nepieciešami uzlabojumi, tostarp jebkurš neizmantotais potenciāls vienkāršošanai un sloga samazināšanai, un palīdzēts Komisijai noteikt, vai ir nepieciešams pārskatīt regulu.
Novērtējums aptvers laika posmu no 2013. gada (kad CPR sāka pilnībā piemērot) līdz 2024. gadam. Šajā periodā grozījumi pielikumos Regulai ir veikti 50 reizes, kā arī 11 labojumi un viens grozījums, ar ko groza CPR 2. pantu.
Novērtējums aptvers visas ES dalībvalstis un EEZ valstis. Tas aptvers visus CPR noteikumus, tostarp CPNP kosmētikas produktu paziņošanas portālu, un tajā tiks ievēroti pieci novērtēšanas kritēriji, kas izklāstīti labākas regulatīvās darbības pamatnostādnēs:
• Efektivitāte: kādā mērā Regula ir veicinājusi cilvēku veselības aizsardzību, vienlaikus ļaujot kosmētikas līdzekļiem brīvi cirkulēt vienotajā tirgū? Kādā mērā ir sasniegti tās konkrētie mērķi?
• Efektīvums: kādas ir galvenās priekšrocības (ieskaitot izmaksu ietaupījumus) un izmaksas, kas saistītas ar Regulas īstenošanu?
• Atbilstība: vai regula spēj apmierināt pašreizējās vajadzības vai tā ir novecojusi, tostarp saistībā ar zaļo un digitālo pāreju un ES rūpniecības konkurētspēju? Vai tās darbības joma ir atbilstoša vai tā ir jāpaplašina, lai aptvertu arī kosmētikas ķīmisko vielu ietekmi uz vidi? Vai pašreizējie noteikumi ir pietiekami, lai nodrošinātu produktu drošumu gan patērētājiem, gan profesionāļiem, ņemot vērā arī tiešsaistes tirdzniecības (tostarp e-komercijas) vai “vairumtirdzniecības” attīstību, vienlaikus paplašinot zināšanas par vielu drošumu?
• Saskaņotība (konsekvence): Vai regula ir iekšēji saskaņota un saderīga ar citiem ķīmisko vielu tiesību aktiem, piemēram, CLP, REACH, mazgāšanas līdzekļiem, biocīdiem un medicīnas ierīcēm? Vai tā ir saderīga ar citiem attiecīgiem tiesību aktiem, piemēram, ES patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem?
• ES „pievienotā vērtība”: vai Regulas mērķus varētu sasniegt tikai valsts līmenī vai ir nepieciešami ES tiesību akti par kosmētikas līdzekļiem?
Turklāt novērtējumā tiks apkopoti pierādījumi par visiem attiecīgajiem zinātniskajiem un tehnoloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē cilvēku veselību un vidi, kā arī tiesiskajiem, ekonomiskajiem un citiem attīstības virzieniem, kas saistīti ar kosmētikas līdzekļiem. Tajā tiks sniegts visaptverošs pārskats par pašreizējo situāciju, sniedzot skaidrus orientierus, lai novērtētu izmaiņas, progresu un radušās problēmas.
Komisija lūgs atsauksmes no ieinteresētajām personām, tostarp kompetentajām pārvaldes iestādēm un muitas iestādēm, uzņēmumiem un nozares pārstāvjiem (tostarp kosmētikas sastāvdaļu un kosmētikas ražotājiem), NVO, atsevišķām personām/patērētājiem, patērētāju organizācijām un citiem. Turklāt saskaņā ar Eiropas Komisijas politikas nostādnēm par regulējuma uzlabošanu Komisija aicinās uzlabot regulējumu, izstrādājot iniciatīvas, kas balstītas uz labāko pieejamo zināšanu bāzi. Komisija aicinās arī zinātniskos pētniekus, kā arī akad
Komisijas politikas uzlabot regulējumu, lai izstrādātu iniciatīvas, kas balstītas uz labāko pieejamo zināšanu bāzi.
Komisija aicinās arī zinātniskos pētniekus, kā arī akadēmiskās organizācijas un zinātniskos komitejas, kam ir pieredze kosmētikas jomā, iesniegt atbilstošu informāciju un datus. Komisija ir īpaši ieinteresēta viedokļos, kas apkopojas pašreizējo zināšanu stāvokli attiecīgajā jomā. Galvenais mērķis ir apkopot pierādījumus (kvalitatīvus un kvantitatīvus) un viedokļus no plaša ieinteresēto personu loka par Regulas efektivitāti un atbilstību, kā arī par iespējamām uzlabojamajām jomām, lai atbalstītu zaļu, digitālu un ilgtspējīgu vienoto tirgu. Papildus šim aicinājumam iesniegt pierādījumus, novērtēšanas laikā tiks rīkotas 12 nedēļas ilgas publiskas apspriešanas visās ES oficiālajās valodās un mērķtiecīgas apspriešanas (piemēram, tiešsaistes aptaujas un interviju sērijas ar iepriekš minētajām galvenajām ieinteresētajām personām), pievēršot īpašu uzmanību MVU. Plānots īstenot apspriežu stratēģiju 2025.–2026. gadā. Šis aicinājums iesniegt pierādījumus un publiskās apspriešanas būs pieejamas Komisijas publisko apspriežu centrālajā lapā, portālā “Izteikt viedokli”.
Konsultāciju pasākumi tiks popularizēti attiecīgajās ieinteresēto personu grupās un izmantojot citus Komisijas saziņas kanālus. Faktiskais ziņojums par sabiedriskajām apspriešanām tiks publicēts apspriežu lapā pēc to noslēgšanas. Novērtējuma ziņojumam tiks pievienots īss ziņojums, kurā apkopoti visu konsultāciju pasākumu rezultāti.
Sabiedrisko apspriežu mērķis ir vākt informāciju par kosmētikas izstrādājumu regulas darbību.
Ieinteresēto personu apspriežu rezultāti sniegs vērtīgu informāciju, kas kalpos par pamatu šim novērtējumam. Konsultāciju mērķis ir:
• apstiprināt novērtējumā iekļautās tēmas un jautājumus;
• vākt informāciju, datus, viedokļus, atzinumus un pieredzi par kosmētikas izstrādājumu regulas īstenošanu un tās mērķu sasniegšanas pakāpi;
• vākt viedokļus par kosmētikas izstrādājumu drošības regulas aktualitāti, ņemot vērā zinātniskos, ekonomiskos, sociālos un citus notikumus.
Konsultācijās var piedalīties visas ieinteresētās personas, jo īpaši: valsts pārvaldes iestādes, valsts un reģionālās iestādes (piemēram, tirgus uzraudzības iestādes un tiesībaizsardzības iestādes, tostarp muitas iestādes), nozares un MVU asociācijas (ES un/vai valstu līmenī), patērētāju asociācijas, akadēmiskās aprindas, zinātniskās komitejas, uzņēmumi, tostarp ražotāji, importētāji, izplatītāji (piemēram, mazumtirgotāji, pasta pakalpojumu sniedzēji un loģistikas uzņēmumi), piegādātāji (t. i., attiecīgie uzņēmumi, īpaši MVU) un NVO (veselības, vides un patērētāju tiesību jomā).
Novērtējumu papildinās ārējs pētījums. Tas balstīsies uz oficiālu informāciju un pierādījumiem par Kosmētikas produktu regulas īstenošanu ES dalībvalstīs. Tajā tiks apkopoti arī attiecīgi aktuāli dati no ES dalībvalstīm, kas vēl nav pieejami esošajos pētījumos un publiski pieejamos avotos, jo īpaši statistikas dati un informācija par jebkādu īstenošanu un citām problēmām.
Novērtējums jo īpaši balstīsies uz attiecīgiem Komisijas ziņojumiem, pārskatiem, pētījumiem un informāciju, kas attiecas uz ķīmisko vielu tiesību aktiem un jo īpaši uz kosmētikas līdzekļiem. Vienlaikus to papildinās pētījumi un dati, ko vākušas citas iestādes un avoti, piemēram, Eurostat, valstu uzraudzības un tiesībaizsardzības iestādes, rūpniecība, MVU un patērētāju apvienības, pilsoniskās sabiedrības organizācijas, zinātniskie komitejas un pētniecības/akadēmiskās organizācijas.
Novērtējumā tiks izmantoti arī citi avoti, jo īpaši Kosmētikas produktu darba grupas pieņemtie pamatdokumenti, un tajā tiks sniegtas atsauces uz attiecīgo darbu, kas veikts REACH un CLP pārskatīšanas kontekstā. Turklāt novērtējumā tiks izmantota informācija un dati, kas apkopoti CPR mērķtiecīgai pārskatīšanai, kā arī pētījums par alerģiju izraisošo smaržvielu marķēšanu kosmētikas produktos. Turklāt novērtējuma ietvaros tiks veikts literatūras pārskats. Informācija no visiem šiem avotiem tiks papildināta ar atsauksmēm no dažādām iepriekš aprakstītajām konsultāciju pasākumiem.