Eiropas Savienība izvērtē tiesību aktus par pārtikas saskarē esošiem materiāliem

Eiropas Savienība pašlaik izvērtē savus tiesību aktus par materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtikas produktiem (FCM). Līdz šim šis process ir atklājis dažas potenciālas problēmas, kas saistītas ar saskaņotu noteikumu trūkumu ES līmenī daudzu veidu FCM gadījumā. Tomēr Eiropas Komisija nesen pagarināja termiņu līdz 2022. gada ceturtajam ceturksnim, lai pabeigtu jebkādus priekšlikumus FCM tiesību aktu pārskatīšanai. Sakarā ar šā procesa kavēšanos Vācija, kas iepriekš bija apturējusi savu tiesību aktu izstrādi par pārtikas materiāliem, tagad atkal turpina darbu patstāvīgi. Turklāt Šveice, kas nav ES dalībvalsts, nesen ir veikusi grozījumus FCM noteikumos.
2017. gada novembrī EK publicēja ceļvedi, lai novērtētu ES pieeju FCM regulējumam. Novērtējuma mērķis bija izvērtēt esošo ES tiesību aktu kopumu par TCM un situāciju ar materiāliem, uz kuriem attiecas valstu tiesību akti, jo ES pasākumi nepastāv. Cita starpā ceļvedī bija iekļauts pielikums, kurā īsi izklāstītas galvenās problēmas saistībā ar FCM, to cēloņi, politikas mērķi, instrumenti un gaidāmie rezultāti. Viena no galvenajām problēmām, kas minēta pielikumā, ir efektīvas atbilstības nodrošināšanas trūkums dalībvalstīs tehniskā līmenī.
2019. gadā Eiropas Komisija rīkoja sabiedrisko apspriešanu FMC tiesību aktu pārskatīšanas ietvaros, lai novērtētu, vai un kādā mērā esošais ES tiesiskais regulējums FCM jomā sasniedz savu paredzēto mērķi, kā arī lai apzinātu jebkādas negaidītas problēmas saistībā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem. Paziņojumā par sabiedrisko apspriešanu bija norādīta saite uz anketām, viena patērētājiem un otra ieinteresētajām personām.
Jautājumi patērētājiem bija par to viedokli par dažādu veidu TCM drošību un to izpratni par simboliem un norādēm uz TCM, piemēram, uzglabāšanas konteineriem, polietilēna plēvi un pārtikas produktu iepakojumiem. Plašākā anketa ieinteresētajām personām ietvēra jautājumus par spēkā esošo tiesību aktu, tostarp Pamatlēmuma (EK) Nr. 1935/2004, Pārvaldības noteikumi (ES) Nr. 2023/2006, Regula par plastmasu (ES) Nr. 10/2011, kā arī jautājumi par TCM drošību, uz kuru neattiecas ES līmenī saskaņotie tiesību akti, un jautājumi par spēkā esošo tiesību aktu neievērošanu.
2020. gada 18. decembrī EK uzsāka apspriešanu par sākotnējo ietekmes novērtējumu, lai veiktu pašreizējā ES tiesību aktu par TCM novērtējumu un pārskatīšanu. Šajā novērtējumā, kurā ņemti vērā EK līdz tam saņemtie apsvērumi, minēta arī ES stratēģija „no lauka līdz galdam”. Konkrēti, šī stratēģija “paredz pārskatīt FCM tiesību aktus, lai uzlabotu pārtikas nekaitīgumu un sabiedrības veselību (jo īpaši samazinot bīstamu ķīmisko vielu izmantošanu); atbalstīt inovatīvu un videi draudzīgu iepakojuma risinājumu izmantošanu, izmantojot videi draudzīgus, atkārtoti lietojamus un pārstrādājamus materiālus; un veicināt pārtikas atkritumu samazināšanu”.
Jaunās iniciatīvas kopējais mērķis ir „izveidot visaptverošu, uz nākotni vērstu un saistošu FCM regulējumu ES līmenī, kas pilnībā nodrošina pārtikas nekaitīgumu un sabiedrības veselību, garantē iekšējā tirgus efektīvu darbību un veicina ilgtspējību”. Novērtējumā tika identificētas astoņas būtiskas problēmas ar spēkā esošajiem FCM tiesību aktiem.
Tostarp ir bažas, ka konkrētu ES noteikumu trūkums lielākajā daļā nozaru, izņemot plastmasu, ir izraisījis noteiktas drošības līmeņa trūkumu un ka pozitīvo sākotnējo vielu sarakstu un sastāva prasību izmantošana plastmasas TCM ir izraisījusi ārkārtīgi sarežģītas tehniskās normas. , praktiskas īstenošanas un pārvaldības problēmas, kā arī pārmērīgs slogs. Citas problēmas ietver sliktu informācijas apmaiņu piegādes ķēdē un kopumā sliktu atbilstības nodrošināšanu attiecībā uz TCM, kā arī bīstamu vielu prioritāšu noteikšanas trūkumu.
Uzsvara pārcelšana uz galīgajiem materiāliem: jaunie ES noteikumi tiks pārorientēti uz galīgā materiāla un/vai materiālu kombināciju drošību, ņemot vērā to pilnīgās īpašības un tādējādi visas vielas, kas potenciāli var migrēt pārtikas produktos, nevis tikai izejvielas, kas izmantotas TCM ražošanā.
Vielu novērtēšanas un apstrādes prioritātes: lai gan galvenā uzmanība tiks pievērsta galīgajiem materiāliem, atsevišķu vielu vai apzināti un neapzināti pievienotu vielu grupu novērtēšana joprojām būs galvenā sastāvdaļa kopējā drošības novērtējumā un riska pārvaldības rezultātos. Tas prasīs daudzpakāpju pieeju vielu regulēšanas prioritāšu noteikšanai. Turklāt lielāka uzmanība tiks pievērsta noteiktu iedzīvotāju grupu (piemēram, grūtnieces un bērni) aizsardzībai, un ķīmisko vielu potenciālā sinerģiskā ietekme tiks ņemta vērā drošības novērtējumā.
Drošāku un ilgtspējīgāku alternatīvu atbalsts: ES ieviesīs īpašus noteikumus, kas nodrošinās, ka TCM, kas ražoti no potenciāli ilgtspējīgākiem avotiem un metodēm (t. i., izmantojot augu vai bioloģiskas tehnoloģijas), ir pakļauti īpašiem un skaidriem drošības noteikumiem, lai veicinātu to izmantošanu. EK arī pievērsīs prioritāru uzmanību un atbalstīs visas drošas atkārtotas izmantošanas un pārstrādes formas.
Informācijas par piegādes ķēdi kvalitātes un pieejamības uzlabošana: ES ieviesīs skaidrus un konsekventus noteikumus par datu prasībām un informācijas nodošanu visā piegādes ķēdē, tostarp atbilstības deklarāciju visiem FCM.
Galīgo FCM atbilstības nodrošināšanas sistēma: kā alternatīva sistēmai, kurā atbilstības pārbaudes veic tikai dalībvalstu kompetentās iestādes, iniciatīvā tiks izskatīta iespēja izmantot pilnvarotas iestādes un/vai paziņotas iestādes, kurām uzticēts veikt atbilstības novērtēšanu.
Ietekmes novērtējumā ierosināti divi varianti:
1. variants. Izmantot esošo tiesisko regulējumu [ar Regulu (ES) Nr. 1935/2004 kā pamatu] vai
2. variants. Izstrādāt jaunu tiesisko regulējumu, kas aizstātu esošo.
Šie varianti tika papildus novērtēti ietekmes novērtējuma laikā, izmantojot sākotnējo situāciju kā orientieri. Konsultācijas turpinājās līdz 2021. gada 29. janvārim. Pēc vispārējās domas, FCM tiesību akti ir jāsaskaņo ES līmenī, tostarp starp dalībvalstīm. Papildinot savu viedokli, ka 1. variants ir vēlamāks, Dānijas Lauksaimniecības un pārtikas padome savos komentāros norādīja, ka ir nepieciešami skaidri noteikumi, kas “ir saistoši un piemērojami visā ES”. Padome piebilda, ka saskaņoti noteikumi “vienkāršos uzņēmumiem atbilstības nodrošināšanu, bet standartizēta dokumentācija samazinās darbības izmaksas un uzlabos iedzīvotāju aizsardzību”.
Ja nav konkrētu ES pasākumu, ES dalībvalstis var saglabāt vai pieņemt savus nacionālos noteikumus par TSM saskaņā ar Regulas 1935/2004 6. pantu. Tie var atšķirties no vienas dalībvalsts uz otru, bet savstarpējās atzīšanas princips ļauj FCM laist tirgū ES dalībvalstī, ja tie ir sākotnēji likumīgi ražoti vai pārdoti tirgū citā dalībvalstī.
Kā minēts iepriekš, kad tika sākotnēji paziņots par ES tiesību aktu par FCM pārskatīšanu, ko bija plānots pabeigt līdz 2019. gadam, dažas dalībvalstis apturēja darbu pie valsts tiesību aktu par FCM izstrādes. Tomēr pēc tam, kad pārskatīšanas termiņš tika pagarināts, dažas no šīm dalībvalstīm atsāka darbu pie FCM valsts tiesību aktu izstrādes. Turpmāk īsumā izklāstīti daži no nesenajiem pasākumiem.