Kritēriji saistībā ar kosmētikas līdzekļiem izmantoto apgalvojumu pamatošanai.
Regula (ES) Nr. 655/2013 nosaka vispārīgus kritērijus, lai pamatotu pieteikumus, kas tiek izmantoti attiecībā uz kosmētikas līdzekļiem
Galapatērētāji, kā definēts Regulas (ES) Nr. 1223/2009 2. panta f) punktā, saskaras ar visdažādākajiem apgalvojumiem par kosmētikas līdzekļa funkcijām, sastāvu un iedarbību. Tā kā kosmētikas līdzekļiem ir tik liela nozīme gala lietotāju dzīvē, ir svarīgi nodrošināt, lai informācija, kas tiek sniegta gala lietotājiem ar šādu apgalvojumu palīdzību, būtu noderīga, saprotama un uzticama un ļautu viņiem pieņemt pamatotus lēmumus un izvēlēties produktus, kas vislabāk atbilst viņu vajadzībām un gaidām.
Paziņojumi par kosmētikas līdzekļiem galvenokārt kalpo, lai informētu galapatērētājus par produktu īpašībām un kvalitāti. Šie apgalvojumi ir svarīgs līdzeklis produktu diferenciācijai. Tie arī veicina inovāciju un konkurences stiprināšanu.
Regulas (ES) Nr. 1223/2009 20. pants attiecas uz produktiem, kas atbilst kosmētikas līdzekļa definīcijai, kas sniegta Regulas 2. pantā. Vispārīgie kritēriji ir piemērojami tikai tad, ja ir konstatēts, ka attiecīgais produkts patiešām ir kosmētikas produkts. Valsts kompetentajām iestādēm un valstu tiesām katrā konkrētajā gadījumā ir jāizlemj, kāds tiesiskais regulējums ir piemērojams.
Regulā paredzētie pasākumi atbilst Pastāvīgās komitejas kosmētikas līdzekļu jautājumos viedoklim.
Regula attiecas uz apgalvojumiem tekstu, nosaukumu, preču zīmju, attēlu un grafisko vai citu zīmju veidā, kas tieši vai netieši pauž produkta īpašības vai funkcijas kosmētikas līdzekļu marķēšanā, laišanā tirgū un reklamēšanā. Tas attiecas uz jebkuru paziņojumu neatkarīgi no izmantotā mārketinga instrumenta veida vai tipa, paziņotajām produkta funkcijām un mērķauditorijai.
Atbildīgā persona, kas minēta Regulas (ES) Nr. 1223/2009 4. pantā, nodrošina, ka kosmētikas produktu paziņojumu formulējums atbilst vispārējiem kritērijiem, kas izklāstīti pielikumā, un atbilst dokumentācijai, kas apstiprina kosmētikas līdzekļa deklarēto iedarbību, kas norādīta produktu informācijas failā, kas minēts Regulas ( ES) Nr. 1223/2009 11. pantā.
Apsveikumi, kas norāda, ka produkts ir atļauts vai apstiprināts ar Savienības kompetento iestādi, nav pieļaujami.
Prasības pieņemamība jāpamato ar vidējā kosmētikas produkta gala lietotāja uztveri, kurš ir pietiekami labi informēts, pietiekami vērīgs un piesardzīgs, ņemot vērā sociālos, kultūras un valodas faktorus attiecīgajā tirgū.
Pretendētas pretenzijas, kas pauž ideju, ka produktam ir konkrēta priekšrocība, ja šī priekšrocība ir vienkārša minimālo likumdošanas prasību ievērošana, nav pieļaujamas.
Ja uz produkta ir norādīts, ka tas satur noteiktu sastāvdaļu, šai sastāvdaļai jābūt apzināti pievienotai.
Paziņojumi par sastāvdaļām, kas attiecas uz konkrētas sastāvdaļas īpašībām, nedrīkst liecināt, ka gatavais produkts piemīt tādām pašām īpašībām, ja tas tā nav.
Mārketinga komunikācijā nedrīkst liecināt, ka viedokļu izteikumi ir pārbaudīti apgalvojumi, ja vien viedoklis neatspoguļo pārbaudāmus pierādījumus.
Paziņojumi par kosmētikas produktiem, neatkarīgi no tā, vai tie ir skaidri vai netieši, jāpamato ar atbilstošiem un pārbaudāmiem pierādījumiem neatkarīgi no pierādījumu veida, kas izmantots to pamatošanai, tostarp, ja nepieciešams, ekspertu novērtējumiem.
Pierādījumi, kas pamato apgalvojumu, jāņem vērā mūsdienu prakse.
Gadījumos, kad pētījumi tiek izmantoti kā pierādījumi, tiem jābūt saistītiem ar produktu un deklarēto lietderību, tiem jāatbilst labi izstrādātām, labi īstenotām metodēm (derīgām, uzticamām un reproducējamām) un tiem jāņem vērā ētiskie apsvērumi.
Pierādījumu vai pamatojuma līmenim jāatbilst apgalvojumu veidam, jo īpaši apgalvojumiem, kuros efektivitātes trūkums var izraisīt drošības problēmas.
Pārspīlēti apgalvojumi, kurus parasts gala lietotājs nedrīkst uztvert burtiski (hiperbola), vai abstrakti apgalvojumi nav jāpamato.
Paziņojums, kas (skaidri vai netieši) ekstrapolē sastāvdaļas īpašības uz gatavo produktu, jāapstiprina ar atbilstošiem un pārbaudāmiem pierādījumiem, piemēram, demonstrējot sastāvdaļas klātbūtni efektīvā koncentrācijā.
Prasības pieņemamības novērtējums jābalsta uz visu pētījumu, datu un informācijas kopumu, kas ir pieejams atkarībā no prasības rakstura un galalietotāju vispārējām zināšanām.
Produkta īpašību prezentācijām nedrīkst pārsniegt pieejamo apstiprinošo pierādījumu robežas.
Pretendētas īpašības nedrīkst piešķirt konkrētajam produktam īpašas (t. i., unikālas) īpašības, ja līdzīgi produkti piemīt tādām pašām īpašībām.
Ja produkta iedarbība ir saistīta ar konkrētiem apstākļiem, piemēram, lietošanu kopā ar citiem produktiem, tas ir skaidri jānorāda.
Pretendēšana uz kosmētikas produktiem jābūt objektīvai un nedrīkst apmelot konkurentus, kā arī nedrīkst apmelot likumīgi izmantotos sastāvdaļas.
Paziņojumi par kosmētikas produktiem nedrīkst radīt sajukumu ar konkurenta produktiem.
Paziņojumiem jābūt skaidriem un saprotamiem vidusmēra gala lietotājam.