Produkta sertifikācija, atbildīgā persona kosmētika, Atbilstības deklarācija, CE marķējums, ES atbilstības sertifikāts, kosmētikas produkti Kosmētikas izstrādājumu paziņojumu portāls – CPNP, Regula (EK) Nr. 1223/2009 Kosmētikas produktu drošības ziņojums (CPSR) Eiropas Savienības sertifikācijas reģistrācija, pārtika kontaktmateriāli, pārtikas iepakojums

Tirgus uzraudzības mērķis ir nodrošināt augsta līmeņa aizsardzību

Ņemot vērā, ka tirgus uzraudzības mērķis ir nodrošināt augstu noteiktu sabiedrības interešu aizsardzības līmeni, sabiedrības informēšana ir svarīgs tirgus uzraudzības elements. Tāpēc dalībvalstīm jānodrošina atklātība sabiedrībai un ieinteresētajām personām. Tām jāsniedz sabiedrībai visa informācija, ko tās uzskata par svarīgu, lai aizsargātu galapatērētāju intereses Savienībā (Regulas (ES) 2019/1020 17. pants). Tas nodrošina vairāk informācijas un izpratnes gan patērētājiem, gan ekonomikas dalībniekiem.

Saskaņā ar pārredzamības principu informācija, kas ir pieejama dalībvalstu iestādēm vai Komisijai par riskiem veselībai un drošībai vai citām sabiedrības interesēm, kuras aizsargā ES harmonizācijas tiesību akti, ko rada produkti, principā ir jābūt pieejamai sabiedrībai. Tas neietekmē ierobežojumus, kas nepieciešami, lai aizsargātu intelektuālā īpašuma tiesības un konfidenciālu komercinformāciju, lai saglabātu personas datus, kā arī lai veiktu uzraudzību, izmeklēšanu un tiesvedību.

 

Viena no tirgus uzraudzības iestāžu pienākumiem ir nodrošināt savas teritorijas lietotājus ar savlaicīgu informāciju par briesmām un riskiem, ko tās ir konstatējušas saistībā ar jebkuru produktu. Tas ir paredzēts, lai samazinātu traumu vai cita veida kaitējuma risku, jo īpaši gadījumos, kad atbildīgais uzņēmējs to nedara (Regulas (ES) 2019/1020 16. panta 3. un 5. punkts).

Tirgus uzraudzības iestādēm arī jānodrošina, ka patērētājiem un citām ieinteresētajām personām ir iespēja iesniegt sūdzības kompetentajām iestādēm un ka šīs sūdzības tiek pienācīgi izskatītas (Regulas (ES) 2019/1020 11. panta 7. punkta a) apakšpunkts).

 

Regula (ES) 2019/1020 paredz, ka dalībvalstīm ir jāveic atbilstoši pasākumi, ja uzņēmēji neievēro piemērojamos pienākumus. Regula paredz, ka tirgus uzraudzības iestādēm ir tiesības uzlikt sodus (Regulas (ES) 2019/1020 14. panta 4. punkta i) apakšpunkts). Dalībvalstīm ir jānosaka noteikumi par šādām sodanaudām (Regulas (ES) 2019/1020 41. pants) saskaņā ar prasībām, kas iekļautas Savienības saskaņotajos tiesību aktos un/vai Regulā (ES) 2019/1020. Šādām sankcijām jābūt efektīvām, samērīgām un atturošām. Tās var piemērot tieši tirgus uzraudzības iestādes vai ar tiesu iesaistītu procedūru palīdzību atkarībā no katras dalībvalsts tiesību sistēmas.

 

Turklāt Regula (ES) 2019/1020 ļauj dalībvalstīm piešķirt savām tirgus uzraudzības iestādēm tiesības pieprasīt no attiecīgā uzņēmēja, ja tās to vēlas, atlīdzināt izdevumus par tirgus uzraudzības darbībām, kas veiktas saistībā ar produktu. atzīts par neatbilstošu (Regulas (ES) 2019/1020 15. panta 1. punkts). Tā kā regula attiecas uz kopējiem tirgus uzraudzības iestāžu izdevumiem saistībā ar neatbilstības gadījumiem, izdevumu veidi, kas var tikt atlīdzināti, ir plaši un nav ierobežoti ar 15. panta 2. punktā minētajiem piemēriem. Tajā pašā laikā, tāpat kā visas pilnvaras, tirgus uzraudzības iestādes šīs pilnvaras īsteno saskaņā ar proporcionalitātes principu, t. i., formāla neatbilstība, piemēram, CE marķējums, kas nav uzlikts neizdzēšamā veidā, parasti neprasa lielas izmaksas, lai to atklātu un veiktu turpmākus pasākumus.

 

Savienības harmonizācijas tiesību aktos ir paredzēti divi dažādi instrumenti, kas ļauj tirgus uzraudzības iestādēm iegūt informāciju par produktu: ES atbilstības deklarācija un tehniskā dokumentācija. Tos jāiesniedz ražotājs, pilnvarotais pārstāvis, kas reģistrēts Savienībā, vai noteiktos apstākļos importētājs vai pakalpojumu sniedzējs, kas reģistrēts Savienībā.

 

Citas fiziskas vai juridiskas personas, piemēram, izplatītāji, principā nav pienākums tos iesniegt. Tomēr tiek sagaidīts, ka tie palīdzēs tirgus uzraudzības iestādei tos iegūt. Turklāt tirgus uzraudzības iestāde var pieprasīt notificētajai iestādei informāciju par attiecīgā produkta atbilstības novērtēšanu.

 

ES atbilstības deklarācija ir nekavējoties jāiesniedz tirgus uzraudzības iestādei pēc tās pieprasījuma. Tai jāpievieno produktam, ja to prasa konkrēti Savienības saskaņotie tiesību akti.

 

Tehniskā dokumentācija jāiesniedz tirgus uzraudzības iestādei saprātīgā termiņā, atbildot uz pamatotu pieprasījumu (Lēmuma Nr. 768/2008 I pielikuma R2(9) pants). Iestāde nevar to pieprasīt sistemātiski. Parasti to var pieprasīt pārbaužu laikā, kas veiktas tirgus uzraudzības nolūkā, vai ja ir pamats bažām, ka produkts nenodrošina visos aspektos nepieciešamo aizsardzības līmeni.

 

Tirgus uzraudzības regulas mērķis ir samazināt neatbilstošu produktu daudzumu vietējā tirgū un stiprināt tirgus uzraudzību saskaņā ar Regulu 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību.

 

Tomēr sīkāka informācija (piemēram, sertifikāti un paziņotās iestādes lēmumi) var tikt pieprasīta, ja rodas šaubas par produkta atbilstību spēkā esošajiem Savienības saskaņotajiem tiesību aktiem (Lēmuma Nr. 768/2008 I pielikuma R2(9) pants). Pilnīga tehniskā dokumentācija jāpieprasa tikai gadījumā, ja tas ir nepārprotami nepieciešams, nevis, piemēram, ja ir nepieciešams pārbaudīt tikai kādu detaļu.

 

Šāds pieprasījums ir jāizvērtē saskaņā ar proporcionalitātes principu, tādējādi ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt personu veselību un drošību vai citus sabiedrības intereses, kas paredzēti piemērojamajos Savienības saskaņotajos tiesību aktos, kā arī aizsargāt ekonomikas dalībniekus no nevajadzīgas slodzes. Turklāt dokumentācijas neiesniegšana atbildē uz pamatotu pieprasījumu, ko pieprasījusi valsts tirgus uzraudzības iestāde, pieņemamā termiņā ir pārkāpums un var būt pietiekams pamats, lai apšaubītu produkta atbilstību piemērojamajiem Savienības harmonizācijas tiesību aktiem.

 

Pamatota pieprasījuma gadījumā ražotājam pietiek iesniegt daļu tehniskās dokumentācijas, kas attiecas uz paziņoto neatbilstību un ir piemērota, lai pierādītu, vai ražotājs ir risinājis šo jautājumu. Tāpēc jebkurš pieprasījums par tehniskās dokumentācijas tulkojumu jāierobežo ar šīm dokumentācijas daļām. Ja tirgus uzraudzības iestāde uzskata, ka tulkojums ir nepieciešams, tai ir skaidri jānorāda, kura dokumentācijas daļa ir jāpārtulko, un jāpiešķir tam saprātīgs termiņš. Tulkojumam nevar piemērot nekādus papildu nosacījumus, piemēram, prasību, ka tulkotājam jābūt akreditētam vai atzītam valsts iestādēs.

 

Valsts iestāde var pieņemt valodu, ko tā saprot un kas atšķiras no valsts valodas (valodām). Izvēlētā valoda var būt trešā valoda, ja to pieņem šī iestāde.

 

Jānodrošina iespēja tehnisko dokumentāciju darīt pieejamu Savienībā. Tomēr to nav obligāti glabāt Savienībā, ja piemērojamajos Savienības saskaņošanas tiesību aktos nav noteikts citādi. Prasība par tās pieejamību nenozīmē, ka uzņēmējs, kuram ir šis pienākums, to ir jāglabā pats, ja viņš to var iesniegt pēc valsts iestādes pieprasījuma. Turklāt tehniskā dokumentācija var tikt glabāta un nosūtīta tirgus uzraudzības iestādēm papīra vai elektroniskā formā, kas ļauj to darīt pieejamu laika periodā, kas atbilst riskam vai attiecīgo prasību neievērošanai. Dalībvalstīm jānodrošina, ka ikvienam, kas tirgus uzraudzības darbības gaitā saņem informāciju par tehniskās dokumentācijas saturu, ir pienākums ievērot konfidencialitāti saskaņā ar valsts tiesību aktos noteiktajiem principiem.