Produkta sertifikācija, atbildīgā persona kosmētika, Atbilstības deklarācija, CE marķējums, ES atbilstības sertifikāts, kosmētikas produkti Kosmētikas izstrādājumu paziņojumu portāls – CPNP, Regula (EK) Nr. 1223/2009 Kosmētikas produktu drošības ziņojums (CPSR) Eiropas Savienības sertifikācijas reģistrācija, pārtika kontaktmateriāli, pārtikas iepakojums
Atgriezies

Francija aizliedz plastmasas iepakojumu

Francijas valdība paziņoja par plāniem no 2022. gada 1. janvāra aizliegt augļu un dārzeņu pārdošanu plastmasas iepakojumā saskaņā ar likumu par atkritumu samazināšanu, kura mērķis ir izveidot slēgtu cikla ekonomiku, atteicoties no vienreizlietojamā plastmasas līdz 2040. gadam. Likums par atkritumu samazināšanu stājās spēkā 2020. gada sākumā, un pirmajā posmā tika ieviests aizliegums pārdot vienreizlietojamos traukus, tostarp glāzes, krūzes un šķīvjus, kā arī vates tamponus partijās. 2021. gadā Francijas valdība paplašināja šo likumu, aizliedzot plastmasas salmiņus, vienreizlietojamos galda piederumus, maisītājus, vākus dzērienu glāzēm, polistirola kastes un plastmasas konfeti. Kā nākamais solis Francijas likumā par atkritumu samazināšanu tiks aizliegta plastmasas iepakojuma izmantošana augļiem un dārzeņiem, kuru svars ir mazāks par 1,5 kg. Tas stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, bet valdība paziņo, ka likums tiks piemērots pakāpeniski līdz 2026. gada 30. jūnijam, tādējādi ražotājiem ir laiks mainīt iepakojuma risinājumus. Saskaņā ar Francijas valdības paziņojumu, tiks atļauts arī sešu mēnešu termiņš iepakojuma materiāla utilizācijai. Daži dārzeņi, uz kuriem attiecas šis likums, būs, cita starpā, puravi, pipari, gurķi, kartupeļi, tomāti, sīpoli, ziedkāposti un kabacīši. Tikmēr āboli, bumbieri, banāni, apelsīni, kivi, citroni, melones, ananāsi un mango ir daži no augļiem, uz kuriem attieksies papildinājums likumam par atkritumu samazināšanu. Salātiem, spinātiem, sparģeļiem, sēnēm un cigoriņiem termiņš atteikties no plastmasas iepakojuma būs īsāks, un paredzams, ka aizliegums tiks pabeigts līdz 2024. gada 31. decembrim. Īsāks termiņš līdz 2023. gada 30. jūnijam tiks piemērots arī tomātiem, persikiem un nektarīnēm. Jaunajam likumam būs divi izņēmumi: augļi un dārzeņi, kas tiek pārdoti partijās, kuru svars ir 1,5 kg un vairāk, un augļi un dārzeņi, kas var sabojāties, ja tiek pārdoti vairumtirdzniecībā. Aveņas, zemenes, jāņogas un mellenes, kā arī nogatavojušies augļi, kas novākti nogatavināšanas periodā, ietilpst pēdējā kategorijā. Tādi produkti kā lēcas un sojas pupas arī netiks aplikti ar nodokli. Francijas valdība paziņo, ka, ieviešot aizliegumu, tā sagaida iepakojuma apjoma samazināšanos par 1 miljardu gadā. Pēc tās aprēķiniem, 37 % svaigu augļu un dārzeņu tiek iepakoti plastmasā. Lai veicinātu atkārtotu izmantošanu, Francijas likums par atkritumu samazināšanu aicina patērētājus veikalos līdzi ņemt daudzkārt lietojamus konteinerus, ja tie ir tīri un piemēroti iegādājamajiem produktiem. Saskaņā ar klimata un ilgtspējas likumu, kas stājās spēkā 2021. gada augustā, Francijas valdība plāno līdz 2030. gadam 20 % vidējo un lielo preču pārdot vairumtirdzniecībā, samazinot vai likvidējot nepieciešamību pēc plastmasas iepakojuma pārtikas produktiem. Tas papildina atkritumu apsaimniekošanas likuma mērķus, kas paredz līdz 2023. gadam atkārtoti izmantot 5 % iepakojuma un līdz 2027. gadam — 10 %. Turpmākas izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas likumā ir gaidāmas 2022. gadā, tostarp nebioloģiski noārdāmie plastmasas tējas un zāļu tējas maisiņi tiks izņemti no Francijas lielveikalu plauktiem. Tas ietekmēs arī valsts sabiedrisko ēdināšanu: plastmasas spēļu izplatīšana ar pārtiku tiks aizliegta 2022. gadā, bet no 2023. gada restorānos būs jāaizstāj vienreizlietojamais trauku ar daudzkārt lietojamu trauku ēdienam un dzērieniem, kas tiek pasniegti uz vietas. Saskaņā ar Francijas likumu par atkritumu apsaimniekošanu, no 2022. gada arī preses izdevumi un reklāmas tiks piegādāti bez plastmasas iepakojuma. Eiropas valstu valdības veic dažādus pasākumus, lai risinātu plastmasas atkritumu problēmu. Vēl viena Francijas īstenota iniciatīva ir projekts HolyGrail 2.0, kura ietvaros 2022. gada pirmajā pusē valstī varētu parādīties produkti ar digitālajiem ūdenszīmēm veikalu plauktos, ja pašreizējie pusindustriālie testi, kas tiek veikti Kopenhāgenā, būs veiksmīgi. Tikmēr plastmasas rūpniecības pārstāvji nesen aicināja Eiropas Savienību (ES) līdz 2030. gadam noteikt mērķi, ka Eiropas tirgū pārdotajai plastmasai jābūt 30 % otrreizējo izejvielu, lai gan daži to kritizēja, jo uzskatīja, ka atbildība nav sadalīta visā vērtības radīšanas ķēdē.