Riska novērtējumā jāņem vērā visi ar iekārtu saistītie riski
Mašīnas riska novērtēšana ir process, kas pavada plānošanas un projektēšanas posmus. Tas nosaka visus mašīnas radītos draudus un novērtē un izvērtē ar to saistītos riskus mašīnas lietotājam vai videi. Riska noteikšanas, analīzes un novērtēšanas mērķis ir riska samazināšana līdz minimumam. Bez riska novērtējuma atbilstības deklarācija mašīnai netiek izsniegta un tai nevar piešķirt CE marķējumu.
Tas padara pārbaudāmu riska novērtējumu par obligātu nosacījumu mašīnas laišanai tirgū Eiropas Ekonomikas zonā.
Riska novērtējums netiek veikts tikai pēc tam, kad mašīna ir konfigurēta, samontēta un pieslēgta vai atrodas testa režīmā, bet sākas jau agrīnās plānošanas un izstrādes stadijās. Riska novērtējums sākas ar pirmajiem projekta skicēm vai pat pirms tām un specifikāciju pieejamību. To jāuztver kā procesu, kas pavada projektēšanas procesu no sākotnējās idejas rašanās brīža.
Saskaņā ar Direktīvu par mašīnām, mašīnu ražotājs vai tā pilnvarotais pārstāvis ir atbildīgs par riska novērtēšanu. Viņiem jānodrošina pietiekams personāls un resursi, lai riska novērtēšanu veiktu pienācīgi un rūpīgi. Riska novērtēšana ir sarežģīts process, kas prasa pietiekamu ekspertīzi, kura parasti ir pieejama tikai projektētājiem un izstrādātājiem. Tāpēc riska novērtēšana parasti nav tehnisko rakstītāju pienākums, lai gan viņi var tikt iekļauti riska novērtēšanas dokumentācijā.
Direktīva 2006/42/EK I pielikumā nosaka atsevišķus riska novērtēšanas un samazināšanas pasākumus, pirmie pasākumi ir riska analīze, kam seko riska novērtēšana. Ja šī riska novērtēšana liecina, ka risks ir nepieņemams, t. i., nav pietiekami samazināts, ir jāsāk riska samazināšana.
Kādi apdraudējumi jāņem vērā, novērtējot riskus, kā arī kā novērtēt un noteikt riskus, ir aprakstīts standartā EN ISO 12100. Šī procesa mērķis ir samazināt riskus un tādējādi novērst nelaimes gadījumus, traumas, kaitējumu videi un citus nevēlamus notikumus mašīnas dzīves cikla laikā.
Ir svarīgi saprast, ka riska novērtēšana nav vienreizējs process, kas galīgi pabeidzas noteiktā brīdī. Tas saistīts ar to, ka katru reizi, kad mašīna tiek modernizēta, modificēta vai paplašināta ar jaunām vai jaudīgākām funkcijām, riska novērtējums ir jāpārskata un atjaunināts.
Riska novērtēšana ir jādokumentē, un obligāti ir jāsagatavo tehniskā dokumentācija. Tehniskā dokumentācija, kas apliecina atbilstību prasībām, ir jāglabā ES teritorijā. Ja ražotājs atrodas ārpus ES, tiek iecelta atbildīgā persona par tehniskās dokumentācijas glabāšanu, kā to prasa Regula 2019/1020.